Projekty s PINy

Projekty s využitím pinů a alobalu umožňují velkou kreativitu a gradování úrovně programování od úplných začátečníků (při stisnutí pinu zahrej tón nebo zobraz obrázek) až po velmi pokročilé (efekty, statistiky, hratelnost). 
  • kytara, klavír
  • nášlapný alarm
  • test šikovnosti
  • postřehová hra
  • robozvířátko
Stisknutí pinu navodíme tím, že pin 0, 1 nebo 2 propojíme s pinem GND, obvykle lidským tělem. Pro lepší kontakt jsou piny pomocí vodičů s krokodýly připojeny ke kouskům alobalu.

Zkoumali jsme také, jak piny využít bez nutnosti spojení s GND a využili ve dlouhodobém projektu Robozvíře.

Kytara (podobně klavír)

Levá ruka drží akord = dotýká se jednoho z alobalů na krku připojených k 0, 1 a 2. 
Pravá ruka hraje =  dotýká se alobalu na těle (GND) – alobal může simulovat kulatý otvor.

Vylepšení: 
– na jedno stisknutí více tónů,
– efekt při zatřesení, 
– využití tlačítek
– plynulá reakce na světlo (zakrývání microbitu), 
– přidání ultrazvukového senzoru vzdálenosti (vytvoříme Theremin)...

Další nápady: 

Nášlapný alarm

Inspirováno článkem na Učíme s roboty. Prvním a nejzajímavějším úkolem je vyrobit zařízení, které po sešlápnutí spojí kontakty a při uvolnění je zase rozpojí.

V programu stačí použít Při stisknutí pinu (zobraz, zahrej), což upozorní na sešlápnutí, nebo podmínku, která umožní zobrazovat/pískat po celou dobu, co je kontakt sepnutý a naopak vypnout, když je rozpojený.

Na stejném principu funguje i kontrola hladiny vody při nalévání, obvod se spojí vodou. 

Oba projekty lze vyřešit i bez microbita pouze pomocí baterky a žádovky/bzučáku, proto je důležité přemýšlet o jiných výhodách programovatelného řešení: počítá sešlapy, měří délku, pošle upozornění, ...

Test šíkovnosti

 
Klasická hra z pevného drátu a drátěného očka, snažíme se bez doteku projet z jednoho konce na druhý. 

Na základní verzi stačí baterka a žárovka (ledka), vylepšení s vypínačem. 

Microbit umožňuje například počítat doteky, odstartovat hru, vydávat varovné zvuky a podobně.


Vylepšení: 

– start stiskem tlačítka, jinak se dotaky nepočítají (stavová proměnná)

– startovní a koncová pozice pomocí dalších pinů ovládá hru, 

– počítání času průchodu.

Postřehová hra

Po startu hry se za náhodný čas objeví obrázek. Oba hráči se dotýkají jednou rukou plošky připojené ke GND. Kdo první stiskne svoji stranu připojenou k pinu 1 resp. 2? 

Projekt nabízí velké množství vylepšení, počítání bodů, startování třetím pinem, označení chybného stisku a podobně.



https://microbit.org/projects/make-it-code-it/reaction-game/
https://ucimesroboty.cz/index.php/2022/06/01/postrehova-hra-s-microbitem/

Robozvíře – dotek pomocí alobalu

Zkoumali jsme, jak využít samotný pin bez nutnosti spojení s GND. Nejdříve jsme zjišťovali, jaká čísla se na pinu objeví, když se 
  • nedotýkáme,
  • dotkneme alobalu, 
  • spojíme s GND, 
  • spojíme s 3V.


Podle toho nastavíme chování zvířete při pohlazení:



Více poznámek z projektu Robozvíře na ZŠ Gajdošova:
Součástí každého projektu byl 3D návrh zvířátka, vlastní web o vzhledu a schopnostech s ukázkami kódů a samotná výroba. Každý týden jsme přidávali nějakou novou vlastnost.



Projekty, které využívají kombinace pinů a tím rozlišují osm různých možností: 




<<< Automatická pokladnička

Populární příspěvky z tohoto blogu

Co je BBC micro:bit?

Začínáme v MakeCode

V čem programovat micro:bit?

Úvod ve škole i v kroužku

Základ programování a proč pracovní listy

Housenka

Příklady pro začátečníky

Mapa pokroku

Sady součástek pro micro:bit

Micro:bit na prvním stupni