Projekty s PINy

Projekty s využitím pinů a alobalu umožňují velkou kreativitu a gradování úrovně programování od úplných začátečníků (při stisnutí pinu zahrej tón nebo zobraz obrázek) až po velmi pokročilé (efekty, statistiky, hratelnost). 
  • kytara, klavír
  • nášlapný alarm
  • test šikovnosti
  • postřehová hra
  • hlasování
  • robozvířátko
Stisknutí pinu navodíme tím, že pin 0, 1 nebo 2 propojíme s pinem GND, obvykle lidským tělem. Pro lepší kontakt jsou piny pomocí vodičů s krokodýly připojeny ke kouskům alobalu. Lze použít i klasické banánky nebo jen kousek drátu.

Zkoumali jsme také, jak piny využít bez nutnosti spojení s GND a využili ve dlouhodobém projektu Robozvíře.

Kytara (podobně klavír)

Levá ruka drží akord = dotýká se jednoho z alobalů na krku připojených k 0, 1 a 2. 
Pravá ruka hraje =  dotýká se alobalu na těle (GND) – alobal může simulovat kulatý otvor.

Vylepšení: 
– na jedno stisknutí více tónů,
– efekt při zatřesení, 
– využití tlačítek
– plynulá reakce na světlo (zakrývání microbitu), 
– přidání ultrazvukového senzoru vzdálenosti (vytvoříme Theremin)...

Další nápady: 

Nášlapný alarm

Inspirováno článkem na Učíme s roboty. Prvním a nejzajímavějším úkolem je vyrobit zařízení, které po sešlápnutí spojí kontakty a při uvolnění je zase rozpojí.

V programu stačí použít Při stisknutí pinu (zobraz, zahrej), což upozorní na sešlápnutí, nebo podmínku, která umožní zobrazovat/pískat po celou dobu, co je kontakt sepnutý a naopak vypnout, když je rozpojený.

Na stejném principu funguje i kontrola hladiny vody při nalévání, obvod se spojí vodou. 

Oba projekty lze vyřešit i bez microbita pouze pomocí baterky a žádovky/bzučáku, proto je důležité přemýšlet o jiných výhodách programovatelného řešení: počítá sešlapy, měří délku, pošle upozornění, ...

Test šikovnosti

 
Klasická hra z pevného drátu a drátěného očka, snažíme se bez doteku projet z jednoho konce na druhý. 

Na základní verzi stačí baterka a žárovka (ledka), vylepšení s vypínačem. 

Microbit umožňuje například počítat doteky, odstartovat hru, vydávat varovné zvuky a podobně.


Vylepšení: 

– start stiskem tlačítka, jinak se dotaky nepočítají (stavová proměnná)

– startovní a koncová pozice pomocí dalších pinů ovládá hru, 

– počítání času průchodu.

Popis výroby také na Dejte mi pevný bod.

Postřehová hra

Po startu hry se za náhodný čas objeví obrázek. Oba hráči se dotýkají jednou rukou plošky připojené ke GND. Kdo první stiskne svoji stranu připojenou k pinu 1 resp. 2? 

Projekt nabízí velké množství vylepšení, počítání bodů, startování třetím pinem, označení chybného stisku a podobně.



https://microbit.org/projects/make-it-code-it/reaction-game/
https://ucimesroboty.cz/index.php/2022/06/01/postrehova-hra-s-microbitem/

Hlasování (jak mi chutná oběd)

Tři velká alobalová tlačítka třeba ve tvaru smajlíků připojíme ke třem pinům a můžeme počítat, jak komu chutnal oběd, dařila se mu práce nebo pro kterou variantu (něčeho) hlasuje.


Podobně funguje Automatická pokladnička

Robozvíře – dotek pomocí alobalu

Zkoumali jsme, jak využít samotný pin bez nutnosti spojení s GND. Nejdříve jsme zjišťovali, jaká čísla se na pinu objeví, když se 
  • nedotýkáme,
  • dotkneme alobalu, 
  • spojíme s GND, 
  • spojíme s 3V.


Podle toho nastavíme chování zvířete při pohlazení:



Více poznámek z projektu Robozvíře na ZŠ Gajdošova:
Součástí každého projektu byl 3D návrh zvířátka, vlastní web o vzhledu a schopnostech s ukázkami kódů a samotná výroba. Každý týden jsme přidávali nějakou novou vlastnost.



Projekty, které využívají kombinace pinů a tím rozlišují osm různých možností: 




<<< Automatická pokladnička

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak začít?

Co je BBC micro:bit?

Úvod ve škole i v kroužku

Začínáme v MakeCode

Příklady pro začátečníky

Micro:bit na prvním stupni

V čem programovat micro:bit?

Semafor a RGB dioda

Základ programování a proč pracovní listy