Úvod ve škole i v kroužku

Plán hodin a pracovní listy ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova:

Další zkušenosti a pracovní listy ke stažení: https://sites.google.com/gymelg.cz/microbit/


První tři hodiny kroužku na ZŠ (4.–9. třída) pracuji pouze se zobrazováním (text, ikony, vlastní obrázky, čísla). Nejvíce se vyřádí na tvorbě animací, nechávám je si to užít. Rozhodně není cílem stihnout co nejvíce příkladů, netlačím je k dalším úlohám.

Pracovní list do úvodní hodiny.
Na začátku druhé hodiny vyplňujeme společně pracovní list "Jak funguje počítač" a doplňujeme vstupy a výstupy microbita. Vstupy: tlačítka, piny, akcelerometr, kompas, ... Výstupy: ledky, piny. Pak pokračujeme v nápisech a animacích.

Na začátku třetí hodiny opakujeme potřebné anglické výrazy. Používám k tomu kartičky na způsob pexesa nebo domina nebo online kvíz quizlet. Je dobré začínat hodiny v kruhu mimo počítače.




V hodině informatiky na střední škole věnuji celému úvodu jednu vyučovací hodinu, případně dvouhodinovku.

Proměnná

Následující dvě až tři hodiny (na SŠ opět jednu dvouhodinovku) se věnujeme tématu proměnná.

Pracovní list do první hodiny s proměnnou.

pracovním listu "stopky" (druhá hodina) začínáme v kruhu bez počítačů s tužkou (u nejmladších s figurkou ze člověče). Aniž bych mluvila o vývojových diagramech, děti intuitivně chápou jak postupovat po políčkách. Samy přijdou na to, co program dělá a že neskončí. Obvykle také někoho napadne vynulovat stopky po stisku tlačítka, proto to není v úkolech. Často se také rozvine diskuze, proč to neměří přesně a jak to udělat jinak.



Hodiny programování nemusí být pouhým sezením u počítače. Jak dlouho vy dokážete skákat, abyste naskákali co nejvyšší číslo na skokoměru?


>>> Mapa pokroku (přehled pracovních listů)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Ottík Kittenbot Robot:bit

Obrázky

Začínáme s Pythonem

V čem programovat micro:bit?