Úvod ve škole i v kroužku

Hodiny programování nemusí být pouhým sezením u počítače. Jak dlouho vy dokážete skákat, abyste naskákali co nejvyšší číslo na skokoměru?

Černobílé pracovní listy pro úplné začátečníky (r. 2023):

Letos jsme v kroužku pro 3.–5. třídu začali používat jednodušší pracovní listy, které se snadno tisknou a děti si je samy vybarvují. Pracovní listy jsou záměrně velké kvůli motorice ruky, ale dají se tisknout i 2 na 1.


V první hodině jsme si povídali o vstupech a výstupech počítače, procesoru a paměti a pak jsme totéž hledali na microbitu. Každý si vybarvil svůj pracovní list a popsal si vše, o čem jsme mluvili.

Potom jsme si sedli k počítači, vytvořili první program s animací a nahráli do microbitu.

Následují zhruba dvě hodiny založené na animacích, např. animace a vstupy – hračka.

Jako trénink představivosti a zdroj velké radosti je ideální úkol nakreslit na microbit libovolný obrázek, u kterého je poznat, kde je vršek a kde spodek a potom udržet tento obrázek vrškem nahoru i při naklánění

Pomůže pracovní list, ale jde zvládnout i z hlavy (a je to vítaná výzva i pro středoškoláky).

Proměnná


Skokoměr: V další hodině jsme začali používat proměnnou. Nejprve jsme si v kroužku povídali, k čemu je dobrá, potom hledali, jakou má v makecode barvu a podle toho vybarvovali příkazy. 

Vymysleli jsme vhodné jméno pro počet skoků a zapsali na několik míst do pracovního listu. Pospojovali jsme čarou, jaké příkazy použijeme, aby skokoměr dělal to, co cheme a mohli programovat. Potom pryč od počítače a skákat a skákat. Je lepší připevnit microbit na nohu? Dát do kapsy? Nastavit 3g místo zatřesení?


Stopky: Pokračování ve stejném duchu, upevňujeme koncept proměnné: existuje i když ji nevidím, o zobrazení si musím říct.

V kroužku opakování, k čemu je proměnná a k čemu jsme ji používali minule, vybarvování barev příkazů (u počítače musíme najít čekej) a vymýšlení, jak pracují stopky, abychom mohli pospojovat příkazy.

U počítačů programování, nahrání do microbitu a mimo počítač různé úkoly, například zkusit stopnout přesně jednu minutu.

S pokročilejšími používám smyčku každých 1000 ms.

Pokračování s proměnnou: Použijeme micro:bit jako počítadlo bodů pro dva hráče hrající kámen-nůžky-papír, kostky nebo jinou hru. Vytvoříme dvě proměnné, při startu mají oba 0 bodů. Při stisku A se přičte bod hráči A, při stisku B se přičte bod hráči B. Při zatřesení se zobrazí "A" počet bodů A, "B", počet bodů B. A pryč od počítače!

Hudba

Pomocí tónů složíme vlastní melodii.

Chceme do rytmu hudby zobrazovat obrázky. Ale ouha, zobrazení obrázků nějakou chvíli trvá, zbrzdí přehrávání a mezi tóny jsou mezery. Co s tím můžeme udělat?

Kromě postupu uvedeném v pracovním listu můžeme použít také příkazy z nabídky Displej a blikat jednotlivými body, ty také nezdrží hraní tónu.


Pokračování – akordy pro úplné začátečníky:
domluvte se ve skupince, jak společně zahrát akord. Každý microbit může zahrát tři různé tóny při stisku A, B, A+B, tím skupina dokáže zahrát tři akordy. Nezapomeňte vždy zobrazit písmeno podle přehrávané noty. 

A teď pryč od počítače, ať můžeme doprovázet písničku. Jeden microbit může hrát melodii.
Příklad akordů:. C dur (c', e', g'), G dur (g', h', d'' nebo h, d', g'), F dur (f', a', c'' nebo c', f', a')




Pokračování s proměnnou – původní pracovní listy Hudba 

nebo s rádiovou komunikací a podmínkami Akordy pro mírně pokročilé.



Plán hodin a pracovní listy ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova (r. 2019):

Původní, již neudržovaný web se zkušenostmi a pracovními listy: https://sites.google.com/gymelg.cz/microbit/


První tři hodiny kroužku na ZŠ (4.–9. třída) pracuji pouze se zobrazováním (text, ikony, vlastní obrázky, čísla). Nejvíce se vyřádíme na tvorbě animací, má cenu si to užít. Rozhodně není cílem stihnout co nejvíce příkladů, netlačím k dalším úlohám.

Pracovní list do úvodní hodiny.
Na začátku druhé hodiny vyplňujeme společně pracovní list "Jak funguje počítač" a doplňujeme vstupy a výstupy microbita. Vstupy: tlačítka, piny, akcelerometr, kompas, ... Výstupy: ledky, piny. Pak pokračujeme v nápisech a animacích.

Na začátku třetí hodiny opakujeme potřebné anglické výrazy. Používám k tomu kartičky na způsob pexesa nebo domina nebo online kvíz quizlet. Je dobré začínat hodiny v kruhu mimo počítače.




V hodině informatiky na střední škole věnuji celému úvodu jednu vyučovací hodinu, případně dvouhodinovku.

Proměnná

Následující dvě až tři hodiny (na SŠ opět jednu dvouhodinovku) se věnujeme tématu proměnná.

Pracovní list do první hodiny s proměnnou.

pracovním listu "stopky" (druhá hodina) začínáme v kruhu bez počítačů s tužkou (u nejmladších s figurkou ze člověče). Aniž bych mluvila o vývojových diagramech, děti intuitivně chápou jak postupovat po políčkách. Samy přijdou na to, co program dělá a že neskončí. Obvykle také někoho napadne vynulovat stopky po stisku tlačítka, proto to není v úkolech. Často se také rozvine diskuze, proč to neměří přesně a jak to udělat jinak.



Populární příspěvky z tohoto blogu

Co je BBC micro:bit?

Jak začít?

Začínáme v MakeCode

Micro:bit na prvním stupni

V čem programovat micro:bit?

Projekty s PINy

Příklady pro začátečníky

Základ programování a proč pracovní listy

Semafor a RGB dioda