Micro:bit je kapesní počítač velmi vhodný do výuky na základní i střední škole . Umožňuje učit základy programování atraktivně a hmatatelně v různých jazycích: – blokové programování, – javascript, – python ... Programování propojené s realitou, snadný začátek a velký prostor pro růst. Micro:bit má přímo vestavěno několik chytrých čidel: programovatelná tlačítka, displej (5×5 bodů), vstupně-výstupní porty, akcelerometr – zrychlení, třesení, náklon, magnetometr – orientace vůči magnetickému poli Země, senzor teploty (jádra procesoru), měřič intenzity světla (dioda displeje), bluetooth. Díky tomu umožňuje programování propojené s realitou i bez použití dalších komponent. Kromě toho se s micro:bitem dají stavět a programovat „chytrá hejblátka“ ovládaná druhým micro:bitem nebo mobilem. Slovenské motivační video od Učíme s hardvérom : Plánovaný pro 11leté děti, dobyl i univerzity. Věkové i znalostní rozpětí programátorů micro:bitů je opravdu široké. Úplní zač
Videa Pro úplné nováčky a učitele na prvním stupni je určeno video a články na webu Honzy Juříčka Micro:bit na prvním stupni didakticky velmi vhodné pro nejmladší věkovou kategorii, kde by informatiku neměl učit informatik, ale elementarista. Videa Báry Havířové Micro:bit na Elgartce jsou cílena na třetí stupeň a dospělé a pokrývají témata p rvní seznámení s microbitem, proměnná, funkce, kreslení, podmínky a cykly. Videonávody obsahuje i youtube kanál 5minCoding česky a 10 příkladů do začátku batman.cz Velká síla microbitu je v objevování, není cílem plošně všem naservírovat hotové návody. Neučíme microbit, učíme myslet. České a slovenské materiály pro učitele Enter.study – slovenské videokurzy , návody a tutoriály , opravdu mnoho kvalitně zpracované inspirace https://enter.study/ Učíme s hardvérom – zpracované lekce od úplných základů https://www.ucimeshardverom.sk/materialy/ Učebnice z projektu PRIM na webu iMyšlení – pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro
Jednou z největších výhod micro:bitu je možnost programování v různých jazycích a zejména plynulé přecházení mezi nimi . Zvídaví začátečníci se tak velmi brzy dostávají na vyšší úroveň. - makecode online a offline - python online a mu - alternativní editory Na oficiálních stránkách microbit.org se pod odkazem Let’s Code skrývá rozcestník doporučovaných online vývojových prostředí MakeCode Editor a Python Editor a aplikací pro různé platformy. Poslední kapitola na stránce obsahuje početný přehled alternativních editorů . Podívejme se na některé možnosti. MakeCode online https://makecode.microbit.org práce přímo v prohlížeči blokové programování jako puzzle tutoriály a nápověda k příkazům přeloženo i do češtiny plynulé přepínání do javascriptu a „pythonu“ testování v simulátoru Bloky nelze sestavit syntakticky špatně, proto odpadá hledání středníků a závorek a vzniká více prostoru pro informatické myšlení. Blokové programování není jen pro začátečníky, jak by se zdá
Plán hodin a pracovní listy ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova: Další zkušenosti a pracovní listy ke stažení: https://sites.google.com/gymelg.cz/microbit/ První tři hodiny kroužku na ZŠ (4.–9. třída) pracuji pouze se zobrazováním (text, ikony, vlastní obrázky, čísla). Nejvíce se vyřádíme na tvorbě animací, má cenu si to užít. Rozhodně není cílem stihnout co nejvíce příkladů, netlačím k dalším úlohám. Pracovní list do úvodní hodiny . Na začátku druhé hodiny vyplňujeme společně pracovní list "Jak funguje počítač" a doplňujeme vstupy a výstupy microbita. Vstupy: tlačítka, piny, akcelerometr, kompas, ... Výstupy: ledky, piny. Pak pokračujeme v nápisech a animacích. Na začátku třetí hodiny opakujeme potřebné anglické výrazy. Používám k tomu kartičky na způsob pexesa nebo domina nebo online kvíz quizlet. Je dobré začínat hodiny v kruhu mimo počítače. V hodině informatiky na střední škole věnuji celému úvodu jednu vyučovací hodinu, případně dvo
Pokud bych měla odpovědět na otázku, co se mají začátečníci v kroužku programování naučit , pak je to jednoznačně komunikace, spolupráce, přesná formulace myšlenek, dělení problému na části, hledání řešení, odhalování chyb, tvoření místo konzumování a mnoho dalšího obvykle zahrnovaného pod informatické myšlení. Z programátorských technik mi pro začátečníky připadají zásadní následující čtyři: proměnná, větvení, funkce, opakování. >>> Úvodní pracovní listy >>> Pracovní listy – podmínky >>> Pracovní listy – funkce a pole Proměnná představuje první krok dál od prostého (byť mnohdy velmi zajímavého) sestavování posloupností příkazů za sebe. Tento důležitý krok některé děti přijímají přirozeně (mám vyzkoušeno už kolem desátého roku), jiné i mnohem starší potřebují opakované používání, aby si zvykli na posun v myšlení. Zkoušela jsem dva přístupy v začátečnickém kroužku: v jednom roce jsem střídala témata bez pr
Praktická úloha na objevení rádiové komunikace vzbuzující úžas. Stačí umět kreslit obrázky a reagovat na stisk tlačítka, vše ostatní už vyzkoumáme. V první části si trénujeme porozumění textu. Vyzkoušeno s páťáky v kroužku, středoškoláky v hodině informatiky a učiteli na konferenci BUMeeting 2022. Zadání, které plníme postupně po částech: (1) Nakresli animaci housenky ze tří ledek, která leze po prostředním řádku displeje zleva doprava. Nejprve se rozsvítí jen jeden bod, potom dva a na konci housenka opět postupně zaleze. Vytvoř funkci housenka a celou animaci do ní schovej. Při stisku tlačítka A vykonej funkci housenka . * * * (2) Doplň program tak, aby tvoje housenka přelezla na učitelský microbit. Ten čeká, až mu rádiem ve skupině 24 přijde číslo 100 a pak housenku zobrazí. * * * (3) Housenka se k tobě vrátí! Tvůj microbit musí zareagovat na přijetí čísla a ověřit, že toto číslo je rovno 99. * * * (4) Finále: Domluv se s ostatními a upravte programy tak, aby housenka sama cestoval
Ze stránek Mirka Suchého s odkazy na hotová řešení. Zobrazení ikon - po stisknutí tlačítka se zobrazí ikona, text, číslo. Žáci si můžou vyzkoušet různé ikony a vytvořit vlastní obrazce. Vyzkouší si jak se nahrává program na Micro:bit. Elektronická kostka - po zatřesení z Micro:bite zobrazí číslo od 1 do 6. Výzva: Jak zajistit aby se neukazovala nula? Pro starší: Jak místo čísla zobrazit tečky jako na kostce? Teploměr - po nahrání kódu do Micro:bitu, ho žáci mohou odpojit od počítače a napojit na baterky a zjisti jak se teplota bude měnit, pokud ho zahřejí dechem. Jaká je teplota venku a jaká v ledničce. Animace - zobrazit animaci padajících kapek. Žáci si mohou vytvořit vlastní animaci: auto, skakajicí míč... Krokoměr - práce s proměnnou. Co se stane pokud zobrazím proměnnou hned po té co ji inkrementuji? (začnu ztrácet kroky po dosažení desítky, protože další otřes se bude počítat až po dorolování čísla). Opět je možno přepojit na baterie a zkoušet přesnost měření.
mapa je klikatelná při plném zobrazení listy postupně přibývají Jak si poradit ve smíšené třídě? Konkrétní zkušenosti ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova: V kroužku mám smíšenou skupinu různě starých dětí od 4. do 9. třídy, některé děti přibývají i v průběhu. Pro zaznamenání individuálního postupu je ideální mapa jednotlivých listů s návaznostmi a políčky pro každý úkol. Děti si označí splněný úkol vybarvením nebo nalepením nálepky a tak je přehledně vidět, jakou obtížnost zvládají. Na čtyřletém gymnáziu používám pracovní listy v úvodu do programování. Celá skupina pracuje až na výjimky podle stejného pracovního listu, značím si do svého seznamu, komu se co podařilo. Mapu používám jednu pro celou skupinu, abych měla přehled, co jsme již využili. Jak pracovat s pracovními listy? Pracovní listy jsou koncipované tak, aby obtížnost úloh narůstala a zároveň nebylo nutné zvládnout
Tři různé přístupy k připojení součástek, vždy s propracovaným návodem. 1) Nepájivé pole a reálné součástky ElecFreaks micro:bit Starter Kit Skvělá sada v české verzi s českým manuálem! Odkaz na český návod v pdf a anglické stránky projektu . Součástky se zapojují na nepájivém kontaktním poli, vše je vysvětleno v návodu. Výhoda cenová: za málo peněž hodně součástek, další dokoupíte za pár korun. Výhoda didaktická: opravdový kontakt s realitou. Žádné skryté součástky, žádné tajuplné příkazy, které už před námi někdo naprogramoval. Vše máme pod kontrolou. Ve větším počtu začátečníků je to ovšem nevýhoda... Dva články s videem na Nextech.sk (Luboslav Lacko) IoT prakticky: BBC micro:bit - jednoduché pokusy s pripojeným hardvérom IoT prakticky – micro:bit obsluha udalostí od hardvéru, pripojenie serva a motorčeka Podobnou sadu (méně součástek, bez plastové krabičky, deska s micro:bitem se k poli připojuje drátky) vyrábí také Kitronik pod názvem Inventor's Kit . 2) Destička a mod
Záznam webináře Honzy Juříčka o micro:bitech pro první stupeň. Úplné základy a hlavně didakticky dobře zpracované pro tuto věkovou kategorii: https://digi-centrum-elixir-do-skol-praha-ssps.webnode.cz/l/mikro-bit/ Pár dobrých rychlých tipů pro nejmenší: Animace Udělat animaci, která má alespoň 15 snímků, nahrát do microbitu, vyrobit kartičku s názvem uměleckého díla, uspořádat výstavu, případně s hodnocením pomocí kartiček. BH: vyzkoušeno se třeťáky, na plakát přidán počet bloků Vstupy – hračka Udělej z microbita hračku, něco udělá, když ... (fidget cube), třeba obrázek, blikání, hudba max tři tóny a podobně. K tomu plakát, co to umí. A zase výstava. Přemýšlet u toho o dizajnu: po zobrazení obrázku počkat a pak zhasnout. BH: místo plakátu jsme udělali komentovanou předváděčku. další týden jsme si microbity rozebrali náhodně hledali funkce Zkoumání a práce s manuálen. Propojení s tvořením – obal na hračku nebo mikrozvířátko. Čtení bloků Párování popisu programů s kódy rozmístěnými po