Micro:bit je kapesní počítač velmi vhodný do výuky na základní i střední škole . Umožňuje učit základy programování atraktivně a hmatatelně v různých jazycích: – blokové programování, – javascript, – python ... Micro:bit má přímo vestavěno několik chytrých čidel: programovatelná tlačítka, displej (5×5 bodů), vstupně-výstupní porty, akcelerometr – zrychlení, třesení, náklon, magnetometr – orientace vůči magnetickému poli Země, senzor teploty (jádra procesoru), měřič intenzity světla, bluetooth. Díky tomu umožňuje programování propojené s realitou i bez použití dalších komponent. Kromě toho se s micro:bitem dají stavět a programovat „chytrá hejblátka“ ovládaná druhým micro:bitem nebo mobilem. Věkové i znalostní rozpětí programátorů micro:bitů je opravdu široké. Úplní začátečníci mohou programovat v přehledném a snadno ovladatelném blokovém editoru MakeCode přímo v prohlížeči. Pro rozšíření obzorů lze kód poskládaný jako puzzle zobrazit i upravovat v javascr
České materiály pro učitele: Učebnice z projektu PRIM na webu iMyšlení – pracovní listy pro žáky a metodické materiály pro učitele: Robotika pro základní školy: programujeme micro:bit pomocí Makecode Úvodní články a hotové prezentace k okamžitému použití: Bastlírna: Úvod do MakeCode a novinky >>> Úvod ve škole i v kroužku (plán hodin a pracovní listy) >>> Příklady pro začátečníky ze stránek Mirka Suchého >>> Didakticky propracované úvodní hodiny na prvním stupni na webu Honzy Juříčka. Gradované úlohy s řešením : Nápisy , Obrázky , Kreslení bodů , Dálkově ovládaný displej , Hlasování pro začátečníky . Pracovní listy : Mapa pokroku , Úvod ve škole i v kroužku , Kreslení , Podmínky , Funkce a pole , Hlasování – úvod , Hlasování pomocí polí , RGB míchání barev , Servo a funkce , Joystick pro microbit . Hry : Hry s kostkami (případně v pracovních listech na podmínky ) Hon na lišku (hledání ukrytého microbitu
Jednou z největších výhod micro:bitu je možnost programování v různých jazycích a zejména plynulé přecházení mezi nimi . Zvídaví začátečníci se tak velmi brzy dostávají na vyšší úroveň. - makecode online a offline - python edublocks - python online a mu Na oficiálních stránkách microbit.org se pod odkazem Let’s Code skrývá rozcestník doporučovaných online vývojových prostředí MakeCode Editor a Python Editor a aplikací pro různé platformy. Poslední věta na stránce odkazuje na početný přehled alternativních editorů . Podívejme se na některé možnosti. MakeCode online https://makecode.microbit.org práce přímo v prohlížeči blokové programování jako puzzle tutoriály a nápověda k příkazům přeloženo i do češtiny plynulé přepínání do javascriptu testování v simulátoru Bloky nelze sestavit špatně, proto odpadá řešení syntaktických chyb a vzniká více prostoru pro informatické myšlení. Blokové programování není jen pro začátečníky, jak by se zdálo, některé zahraniční univerz
Plán hodin a pracovní listy ze ZŠ Brno, Gajdošova a Gymnázia Brno, Elgartova: Další zkušenosti a pracovní listy ke stažení: https://sites.google.com/gymelg.cz/microbit/ První tři hodiny kroužku na ZŠ (4.–9. třída) pracuji pouze se zobrazováním (text, ikony, vlastní obrázky, čísla). Nejvíce se vyřádíme na tvorbě animací, má cenu si to užít. Rozhodně není cílem stihnout co nejvíce příkladů, netlačím k dalším úlohám. Pracovní list do úvodní hodiny . Na začátku druhé hodiny vyplňujeme společně pracovní list "Jak funguje počítač" a doplňujeme vstupy a výstupy microbita. Vstupy: tlačítka, piny, akcelerometr, kompas, ... Výstupy: ledky, piny. Pak pokračujeme v nápisech a animacích. Na začátku třetí hodiny opakujeme potřebné anglické výrazy. Používám k tomu kartičky na způsob pexesa nebo domina nebo online kvíz quizlet. Je dobré začínat hodiny v kruhu mimo počítače. V hodině informatiky na střední škole věnuji celému úvodu jednu vyučovací hodinu, případně dvo
Pokud bych měla odpovědět na otázku, co se mají začátečníci v kroužku programování naučit , pak je to jednoznačně komunikace, spolupráce, přesná formulace myšlenek, dělení problému na části, hledání řešení, odhalování chyb, tvoření místo konzumování a mnoho dalšího obvykle zahrnovaného pod informatické myšlení. Z programátorských technik mi pro začátečníky připadají zásadní následující čtyři: proměnná, větvení, funkce, opakování. >>> Úvodní pracovní listy >>> Pracovní listy – podmínky >>> Pracovní listy – funkce a pole Proměnná představuje první krok dál od prostého (byť mnohdy velmi zajímavého) sestavování posloupností příkazů za sebe. Tento důležitý krok některé děti přijímají přirozeně (mám vyzkoušeno už kolem desátého roku), jiné i mnohem starší potřebují opakované používání, aby si zvykli na posun v myšlení. Zkoušela jsem dva přístupy v začátečnickém kroužku: v jednom roce jsem střídala témata bez pr
Komentáře
Okomentovat