Bim, bum, bác
Na letní škole jsem se dozvěděla o kouzelníkovi, který nesnese čísla dělitelná třemi, čtyřmi a pěti.
Vzorový program BIM BUM, podmínkami jsme museli zařídit, aby se současně s obrázky nezobrazilo číslo.
Seděli jsme tedy s mírně pokročilými programátory v kroužku a říkali postupně čísla od jedné do třiceti, každý řekl o jedno větší číslo než soused a čísla dělitelná třemi nahrazovali slovem BIM.
jeden, dva, BIM, čtyři, pět, BIM, sedm, osm, …
V dalších kolech jsme přidali dělitelnost čtyřmi (BUM) a později i pěti (BÁC):
jeden, dva, BIM, BUM, BÁC, BIM, sedm, osm, … mezi čísly bylo i BIMBUM, BIMBÁC atd.
Tuhle práci může micro:bit dělat za nás!
Vytvoříme program, který v cyklu Opakuj stále bude zobrazovat čísla zvyšující se o jedna a v případě, že číslo bude dělitelné třemi, napíše na displej BIM nebo nakreslí obrázek. Číslo si micro:bit musí pamatovat a bude se měnit, proto potřebujeme proměnnou.
Jak poznáme číslo dělitelné třemi? V matematice je příkaz zbytek po dělení třemi, který nám pomůže.Vzorový program BIM (doplníme čekání)
Vzorový program BIM BUM, podmínkami jsme museli zařídit, aby se současně s obrázky nezobrazilo číslo.
* * *
Sudá lichá
Umí micro:bit poznat, zda je zadané číslo sudé nebo liché?
Tlačítko A snižuje číslo. Tlačítko B zvyšuje číslo. Tlačítko A+B zobrazí písmeno S (číslo je sudé) nebo L (číslo je liché).
Hra: Od náhodného čísla necháme tajně číslo zvyšovat. Dokážeme zastavit sudé číslo?
- při startu nastav do proměnné náhodné číslo
- každých (...) ms zvyš proměnnou o 1
- při stisku A+B zobraz proměnnou,
pokud je číslo sudé, zobraz vítěznou animaci, jinak smutnou animaci
Vzorový program sudá–lichá
>>> Pohyb světla využívající dělitelnost
<<< Úvod ve škole i v kroužku a práce s proměnnou