Stavová proměnná
Velmi důležitý koncept proměnné, která v sobě nese aktuální stav programu, pomáhají uchopit dva pracovní listy využívané v kroužku pokročilých na ZŠ.
V prvním pracovním listu pracujeme pouze se stavy 0 a 1, kde 1 znamená, že program běží a 0 znamená zastavení. Konkrétní využití je u stopek a také pro zastavení a znovu spuštění házení kostkou.Úkoly lze rozšířit pro pokročilé například zobrazením puntíků místo čísel a nebo ovládáním zastavování pomocí rádia.
Další možností je použít ověřování stavu ve smyčce opakuj stále a tak zapínat či vypínat libovolnou opakující se akci.
Při zatřesení se vybere a zobrazí název zvolené animace, na tomto místě je možné využít místo podmínek prvek seznamu, případně funkce s parametrem.
Přirozené pokračování s velkou možností gradace je využití microbitu jako „chytrých hodinek“ a místo animací se vybírají funkce, například stopky, odpočet, skokoměr, počítadlo bodů, měření teploty, předpovídání budoucnosti, náhodné citáty…
Pomocí stavové proměnné můžeme v takovém multifunkčním programu řídit nejen činnost tlačítek, ale také reakce například na zatřesení, piny apod. a máme otevřenou cestu k velkým projektům.
Didaktická poznámka: Globální proměnné obsahující stav programu nebo i například počet životů, bodů a podobně se využívají hodně i například ve Scratchi a dalších blokových programovacích prostředích. U pokročilých přecházejících na psané programování je vhodnější předávat stav jako parametr funkce, čímž například zamezíme nechtěným změnám stavu.
<<< Základ programování a proč pracovní listy
Další černobílé pracovní listy pro pokročilejší (r. 2023)
Spoiler:
<<< Základ programování a proč pracovní listy